EsomarISO 20252MOAISO 20252NIMAISO 20252dutchenglish
 
 
 
Mobiele telefoon hoogste prioriteit jongeren scroll_up_inactive
april 2004
Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar geeft zijn geld voornamelijk uit aan de mobiele telefoon. Dit blijkt uit een onderzoek dat BelCompany heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau DESAN Research Solutions.

Van de ondervraagde jongeren geeft 58% aan dat de mobiele telefoon geldt als hoogste maandelijkse uitgave. Het mobieltje wordt op de voet gevolgd door de aankoop van CD’s en DVD’s. Uitgaven aan snacks en drinken bezetten de derde plaats, terwijl voor uitgaan slechts een vierde plaats is gereserveerd. Opvallend genoeg volgt kleding pas op plaats vijf. Jongeren geven maandelijks het minst uit aan zaken als computers, games en sigaretten. Deze volgorde verbaast Ginus Tiemessen, directeur van BelCompany allerminst: "De jeugdige consument is de laatste tijd steeds meer gebruik gaan maken van de mobiele telefoon, met name door het toenemende aantal technische snufjes zoals een kleurenscherm, een fotocamera en polyfone ringtones."

Uit het onderzoek blijkt verder dat het totale budget dat jongeren tussen 12 en 16 iedere maand te besteden hebben gemiddeld 69 euro bedraagt. Dit bedrag is inclusief kleedgeld en inkomsten uit een bijbaantje.
 
  DESAN Research Solutions, Raadhuisstraat 46, 1016 DG Amsterdam, telefoon: 020 620 1589, fax: 020 638 7299, informatie@desan.nl